Snel afvallen met een dieet

admin september 12, 2014 0

Snel afvallen met een dieet

Overgewicht is een groeiend probleem wat zich onder andere uit in een steeds groter wordende groep mensen met diabetes 2. Overgewicht heeft veel schadelijke gevolgen en veel mensen willen daarom graag afvallen. Veel mensen die willen afvallen kiezen ervoor om een dieet te gaan volgen. Niet alleen in Nederland maar over de hele wereld volgen op dit moment miljoenen mensen een bepaald soort dieet en vullen dit vaak ook nog aan met vitaminen. Er zijn veel goede webshops die waar degelijke diëten en vitaminen verkrijgbaar zijn. Een goed voorbeeld is www.vitaminen.nl Veel mensen boeken er goede resultaten mee. Door het enorme succes van diëten is er ook een enorme wildgroei ontstaan aan diëten. Via mijn website afvallendiëten.nl wil ik orde creëren in het woud aan diëten. Ik geef jou een helder overzicht van de beste werkende diëten die er op dit moment op de markt zijn.

Verschillende hoofdvormen van dieet

Onderstaand een lijst met verschillende hoofdvormen van dieet. Per soort een korte toelichting.

Eiwitdieet of proteïnedieet

Het eiwitdieet wordt ook wel proteïnedieet genoemd. Een dergelijk dieet is erop gericht om minder snelle koolhydraten te eten en ook de hoeveelheid verzadigd vet in je voeding te verminderen. In plaats daarvan eet je meer eiwitten.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een veelgehoorde dieet vorm. Eigenlijk is dit geen afzonderlijke dieetvorm maar kun je deze scharen onder de categorie eiwitdieet. Je vermindert de hoeveelheid snelle  koolhydraten in je voeding en vervangt dit door meer eiwitten.

Koolhydraat dieet

Bij een dergelijk dieet eet je meer koolhydraten en minder eiwitten. Met een dergelijk dieet eet je relatief veel volkoren graanproducten maar ook veel groente en fruit.

Welke dieetvorm is het beste?

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat voor soort dieet je volgt al gaat onze voorkeur uit naar het eiwitdieet. Deze voorkeur wordt bepaald door wetenschappelijk onderzoek zoals hieronder toegelicht. Als het dieet er maar op gericht is je verkeerde eetgewoonten aan te pakken. Doe je dit niet dan loop je het risico dat je na afloop van het dieet gewoon aankomt. Erg belangrijk dus om gedurende het dieet te zorgen dat je gezond leert eten. Het dieet helpt je om van de kilo’s af te komen en je gezonde eetgewoonten zorgen ervoor dat je na afloop op gewicht blijft.

Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek uit 2010 (R.N. Larsen en collega’s) heeft aangetoond dat zowel een eiwit dieet als een koolhydraat dieet een goed resultaat kan opleveren. De onderzoekers deden onderzoek bij 99 personen met diabetes type 2 en overgewicht. De personen werden verdeeld in 2 groepen die een jaar lang een bepaald soort dieet volgden. De ene groep volgde een eiwitdieet (weinig vet, mager vlees, kip en vis). De andere groep volgde een koolhydratendieet (weinig vet, veel volkoren graan producten, groente en fruitsoorten). In de eerste 3 maanden was het dieet erop gericht om af te vallen. De overige 9 maanden was het erop gericht om het gewicht te stabiliseren. De bevindingen van de onderzoekers waren als volgt:

  • Bloedsuikerspiegel daalde bij beide groepen ongeveer met dezelfde waarde
  • Deelnemers vielen evenveel af
  • Hoeveelheid vetstoffen in het lichaam verbeterde in beide groepen
  • Het is dus niet wetenschappelijk bewezen welk dieet het beste werkt, hiervoor is meer en langer onderzoek nodig.
  • Beide diëten waren even goed vol te houden.
  • Onderzoekers hebben signalen opgevangen dat het eiwitdieet (in tegenstelling tot het koolhydratendieet) ervoor heeft gezorgd dat de bloeddruk lager werd en dat de patiënten die het eiwitdieet volgden minder medicijnen nodig hadden om de insuline en bloedsuiker te verlagen.

De conclusie van de onderzoekers luidt dan ook dat er geen bewijs gevonden is dat het eiwitdieet beter werkt dan het koolhydratendieet.  Wel zijn er zachte signalen dat het eiwitdieet gezonder is dan het koolhydratendieet.

De beste diëten van dit moment

Hieronder volgt een overzicht van de 3 beste diëten van dit moment. Per dieet geef ik een korte toelichting waarnaar je op de link kunt klikken om meer te weten te komen over het betreffende dieet.

  • Het vitadis slanker leven plan. Een eiwitdieet die Nederland in snel tempo aan het veroveren is. Het dieet bestaat uit een grote variatie maaltijdvervangers waardoor het waarschijnlijk het meest complete dieet van Nederland is. Vitadis is beter, uitgebreider en prettiger in gebruik dan de meeste andere diëten. De resultaten zijn erg goed en veelal ook blijvend omdat het dieet aandacht schenkt aan het ontwikkelen van een gezond eetpatroon. Het dieet kent drie verschillende pakketten namelijk een probeerbox, fase 1 en fase 2. Lees op onze Vitadis pagina alles over dit dieet.
  • Dieet Pro. Dit dieet bestaat uit eiwitshakes verkrijgbaar in 4 verschillende smaken. De resultaten zijn verbluffend en ook de prijs kwaliteit verhouding is erg goed. De kracht van de shakes ligt in het feit dat Dieet Pro gebruik maakt van verschillende soorten eiwitten die ervoor zorgen dat je geen honger hebt, je vetverbranding omhoog gaat en je spiermassa intact blijft. Lees hier alles over Dieet Pro.
  • De Paleo Revolutie. Met het Paleo dieet ga je terug naar de voeding van onze voorvaderen. Overgewicht hebben we te danken aan onze veranderende voeding waardoor we teveel ongezonde voeding tot ons nemen. Daarom helpt Paleo ons om terug te gaan naar gezonde voeding. Een erg succesvol dieet waar je de rest van je leven meer vooruit kunt. Lees hier alles over Paleo revolutie.

Andere veelgehoorde termen in dieet land

Hieronder een toelichting op andere veelgehoorde termen in dieet land die we niet als specifieke dieetvorm hebben aangemerkt.

  • Caloriearm dieet. Diëten gericht op het consumeren van heel weinig calorieen waarmee je in korte tijd zoveel mogelijk kilo’s afvalt.
  • Maaltijdvervangers. Hier worden vaak de eiwitshakes onder geschaard. Deze shakes vervangen een ‘gewone’ maaltijd en worden daarom maaltijdvervangers genoemd. Vaak maken deze onderdeel uit van een eiwitdieet.
  • Dieetpillen en capsules. Veelal supplementen die je naast het volgen van een dieet kunt gebruiken. Deze dieetpillen kunnen het effect van een dieet verder versterken.
  • Medisch dieet. Veelal is dit een vorm van eiwitdieet of koolhydratendieet.
  • Allergie dieet. Dieten die specifiek rekening houden met een bepaalde allergie.

Wat is jou favoriete dieet of dieetvorm? 

Leave A Response »