De gevolgen van een proteïne dieet

admin juli 16, 2015 0

Het proteïne dieet, beter bekend als het eiwit dieet is een steeds populairder wordend dieet. Het dieet is simpel gezegd een manier van eten waarbij je veel eiwitten binnen krijgt. Veel sporters kiezen hiervoor, omdat dit veel voordelen biedt voor hen. Het eiwitdieet is namelijk makkelijk vol te houden, het zorgt voor vetverlies en het behoudt de spieren en versterkt deze zelfs. Dit zijn mooie voordelen die aan dit dieet kleven en daarom kiezen steeds meer mensen voor dit dieet. Het lichaam haalt haar energie uit drie bronnen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten zijn voor het lichaam niet de makkelijkste bron van energie, koolhydraten kunnen wel snel omgezet worden in energie door het lichaam. Doordat je veel eiwitten binnenkrijgt die lastig om te zetten zijn, zal het lichaam er dus voor kiezen om eerst koolhydraten en vetten te gebruiken voor de omzetting naar energie. Op deze manier val je dus effectief af en het behoudt en versterkt je spieren, aangezien eiwitten de basis vormen voor spieren.

Het proteïne dieet

Naast al deze voordelen die het proteïne dieet biedt, is het ook nog eens makkelijk vol te houden. Eiwitten verbranden langzaam en blijven dus lang in de maag, waardoor je dus lang een verzadigd gevoel behoudt. Op deze manier beperk je het hongergevoel en neig je ook minder snel naar ongezonde snacks. Sporters kiezen vaak voor dit dieet doordat het de spieropbouw versterkt en de lichaamsvetten aanpakt. Een eiwitrijk dieet is nog effectiever voor het verlies van lichaamsvet als er ook koolhydraatarm gegeten wordt. Koolhydraten zijn namelijk een snelle bron van energie, wanneer deze bron beperkt is zal het lichaam kiezen voor vetten of eiwitten. Eiwitten worden genoeg gegeten bij dit dieet dus blijven de spieren behouden en worden naast eiwitten ook vetten gebruikt als bron van energie. Het proteïne dieet is dus zeker aan te raden, echter is het ook niet verstandig om te eenzijdig te eten en te veel eiwitten binnen te krijgen. Let er dus op dat u ook voldoende andere goede voedingsstoffen binnenkrijgt, aangezien er aan te veel eiwitten ook nadelen kleven.

Leave A Response »