Koolhydraatarm dieet

admin februari 4, 2016 0

Met een koolhydraatarm dieet kan je afvallen zonder hongergevoel. Koolhydraatarm afvallen is een gezonde en snelle manier om af te vallen. Je kunt zo’n 2 kilo per week aan gewicht verliezen zonder risico’s voor je gezondheid. Bovendien zal je je iedere dag goed voelen als je koolhydraatarm eet.

De energiebronnen van je lichaam
Je lichaam heeft energie nodig, zelfs als je een kantoorbaan hebt en nauwelijks beweging hebt. Je lichaam heeft energie nodig om zich op temperatuur te houden, voor je hart, je ademhaling, voor je hersenen, de spijsvertering en nog wat lichaamsfuncties. Mannen hebben dagelijks gemiddeld 2.500 kilocalorieën nodig en vrouwen 2.000. Hoeveel je precies nodig hebt hangt af van je lengte, je gewicht, je leeftijd en hoe actief je bent. Als je lichaam onvoldoende energie (calorieën) heeft dan zal het een hongersignaal geven.

Het lichaam maakt gebruik van 3 brandstoffen (macronutriënten): koolhydraten, vetten en eiwitten.

Koolhydraten
Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten zijn brood, aardappelen, pasta, rijst, fruit en suikerhoudende producten. Bij koolhydraten is onderscheid te maken tussen koolhydraten welke snel door het lichaam worden opgenomen en koolhydraten welke langzaam door het lichaam worden opgenomen. Dit wordt ook wel aangegeven als snelle / slechte koolhydraten en langzame / goede koolhydraten. Koolhydraten vormen de voorkeursbrandstof voor je lichaam.

Vetten
Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan vetten zijn vlees, noten, boter, margarine, bak- en braadproducten en oliën. Bij vetten is een onderscheid te maken tussen onverzadigde vetten, verzadigde vetten en transvetten. Van onverzadigde vetten is bekend dat deze gezond zijn voor het lichaam, het lichaam heeft deze vetten nodig. Van transvetten is bekend dat deze slecht zijn voor het lichaam en worden in verband gebracht met hart- en vaatziekten.

Eiwitten
Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan eiwitten zijn vlees, gevogelte, vis, eieren en noten. Bij eiwitten is onderscheid te maken tussen hoogwaardige en laagwaardige eiwitten. Eiwitten bestaan uit aminozuren, er zijn 22 aminozuren waarvan er 9 essentieel voor het lichaam zijn. Hoogwaardige eiwitten bestaan uit meerdere soorten aminozuren en zijn te vinden in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals vlees, gevogelte, eieren en zuivel. Eiwitten van natuurlijke oorsprong bevatten minder aminozuren. Eiwitten van natuurlijke oorsprong zijn te vinden in voedingsmiddelen zoals peulvruchten en bonen.

Koolhydraten zijn de oorzaak van overtollig vet
Dr. Atkins hield in de Verenigde Staten een praktijk voor hartpatiënten. Zijn patiënten kregen een dieet voorgeschreven welke werd aanbevolen door de Amerikaanse hartstichting. Dit dieet was arm aan vetten. Toch vielen zijn patiënten niet of nauwelijks af. Dr. Atkins ging zich verdiepen in onderzoeken welke gedaan zijn op het gebied van onze voeding. Hij ontdekte dat men wel in staat was om gewicht te verliezen bij een koolhydraatarm dieet in plaats van een vetarm dieet. Inmiddels zijn de inzichten van Dr. Atkins wereldwijd geaccepteerd en zijn er vele onderzoeken geweest welke hebben aangetoond dat koolhydraatarme voeding de sleutel tot het verliezen van gewicht is.

Naast het Dr. Atkins dieet zijn er nog veel meer diëten op basis van koolhydraatarme voeding. Enkele bekende voorbeelden zijn: het South Beach dieet, het Dr. Frank dieet, het Zone dieet, het Dukan dieet, het Low Carb dieet en het Heller dieet.

De reden waarom koolhydraatarm eten zorgt voor verbranding van lichaamsvet
Koolhydraten zijn de voorkeursbrandstof van het lichaam. Op het moment het lichaam onvoldoende energie binnen krijgt uit koolhydraten zal het moeten overgaan tot een andere brandstof: vetten. Het lichaam zal de vetreserves aanspreken om aan voldoende energie te komen waardoor er overtollig vet verloren wordt.

Verder speelt de bloedsuikerspiegel een belangrijke rol als we gewicht willen verliezen. Sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel zorgen er voor dat we 2 uur na de maaltijd al weer een hongergevoel krijgen en naar tussendoortjes/snacks gaan grijpen. De sterke schommelingen van de bloedsuikerspiegel wordt veroorzaakt door koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in glucose (enkelvoudige koolhydraten / suikers) waarna deze door het bloed opgenomen kunnen worden. Snelle koolhydraten van bijvoorbeeld een bord pasta of gebakken aardappelen zullen door het lichaam snel worden omgezet tot glucose waarna de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Na deze snelle stijging zal de bloedsuikerspiegel ook weer snel dalen waardoor we een hongergevoel krijgen.
Door de koolhydraatinname te beperken en ons te richten op voedselbronnen met langzame koolhydraten worden deze ongewenst sterke schommelingen van de bloedsuikerspiegel voorkomen.

Koolhydraatarm dieet in de praktijk

Koolhydraatarm wil niet zeggen dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Om af te vallen zal je moeten zorgen voor een negatieve energiebalans. De calorieën welke je normaal binnen krijgt in de vorm van koolhydraten worden voor een (groot) deel uit je dieet geschrapt, maar verdwijnen niet helemaal. Helemaal geen koolhydraten eten zou niet goed zijn voor de gezondheid, zeker als dit voor een langere tijd gedaan wordt.

Bij een koolhydraatarm dieet wordt het accent gelegd op voeding welke rijk is aan eiwitten. Door voldoende eiwitten te eten voorkom je dat je spiermassa verliest. Als je gaat afvallen dan wil je alleen overtollig vet verliezen en geen spiermassa. Je hoeveelheid spiermassa bepaald namelijk hoe snel je metabolisme werkt.

Wat mag bij een koolhydraatarm dieet
Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan eiwitten welke je bij een koolhydraatarm dieet mag eten zijn onder andere: (mager)vlees, gevogelte, vis, eieren, groenten, magere melk en yoghurt, magere kaas, noten en zaden.

Wat niet mag bij een koolhydraatarm dieet
Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten en suikers moeten bij een koolhydraatarm dieet helemaal vermeden worden. Voorbeelden van dit soort voedingsmiddelen zijn wit brood, tarwe brood, pasta, gebakken aardappelen, witte rijst, frisdranken, vruchtensappen met toegevoegde suikers, koek, sauzen en uiteraard snoepgoed.

Met mate bij een koolhydraatarm dieet
Voedingsmiddelen met langzame (goede) koolhydraten zijn bij een koolhydraatarm dieet met mate toegestaan. Voorbeelden van voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn bruine rijst, volkoren brood, volkoren pasta en quinoa.

Fruit bevat ook suikers in de vorm van fruitsuikers (fructose). Bij een kort koolhydraatarm dieet mag je het fruit uit je eetschema schrapen zodat je extra snel afvalt. Als het koolhydraatarme dieet langer dan 2 weken duurt dan kan je vanwege gezondheidsredenen beter fruit in je eetschema opnemen. Maximaal 2 stuks fruit per dag, en bij voorkeur in de ochtend zodat je je spijsvertering opgang brengt en het suiker gedurende de dag kunt verbranden.

Leave A Response »