Afvallen buik

admin maart 26, 2017 0

Een mooie strakke buik is de wens van veel vrouwen én mannen. Tegenwoordig zijn er veel mensen willen graag buikvet verliezen, omdat ze dit niet mooi vinden en graag een gezonder lijf willen. Vaak zie je dat mensen als eerst veel buikspieroefeningen gaan doen en hopen dat zo het buikvet verdwijnt. Om maar meteen de waarheid te spreken: helaas kun je geen plaatstelijk vet verbranden, wanneer je afvalt en dus buikvet verliest, gaat dit geleidelijk en verpreid over heel je lichaam. Plaatselijk vet verbranden is dus helaas een fabeltje. Toch is buikvet verbanden mogelijk en dan zul je vanzelf afvallen rond je buik totdat je een strakke buik hebt.

 

Wat moet je dan wel doen voor een strakke platte buik?

Het is belangrijk om je te realiseren dat het aanpassen van je voedingspatroon de eerste stap is, voor het verliezen van buikvet. Afvallen draait om een negatieve energiebalans te creëren, dat wil zeggen dat je meer energie per dag verbruikt dan dat je iedere dag binnenkrijgt via eten en drinken. Het is dus belangrijk om producten te kiezen die gezonde voedingsstoffen leveren, niet te veel calorieën bevatten maar tegelijkertijd verzadigend zijn, zodat je niet snel weer honger of trek krijgt. Je kunt het beste kiezen voor eiwitrijke producten, veel vezels en trage koolhydraten. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lijf, tegelijkertijd geven ze je een verzadigd gevoel en gaan ze spierafbraak tegen, iets wat fijn is als je wilt afvallen. Vezels zorgen ook voor een verzadigd gevoel, leveren weinig tot geen calorieën maar het zijn wel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Trage (complexe) koolhydraten zorgen ervoor dat je minder grote schommelingen krijgt in je bloedsuikerspiegel. Wanneer je veel schommelingen hebt in je bloedsuikerspiegel, blijf je soms honger houden, waardoor je weer gaat snacken of andere ongezonde dingen gaat eten.

 

Probeer je hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch & avondeten) zo regelmatig mogelijk te eten, op vaste tijden, ook als je nog niet zo’n honger hebt. Door op vaste tijden te eten, voorkom je honger gevoelens en zul je minder snel naar de ongezonde snacks grijpen. Wanneer je zo min mogelijk wilt eten en het zo lang mogelijk wilt uitstellen, kom je uiteindelijk sneller in de verleiding om een snelle maar makkelijke en ongezonde maaltijd te eten. Neem ook de tijd voor alle maaltijden, kauw goed en eet niet te snel. Je hersenen geven namelijk te laat een seintje dat je vol zit, door rustig te eten en goed te kauwen zul je eerder merken dat je vol zit.

 

De juiste voeding

Je moet eten om je lichaam te voeden, je lichaam heeft namelijk allerlei voedingsstoffen nodig om normaal te kunnen functioneren. Eet niet om jezelf te ‘vullen’, dit zijn namelijk alleen maar lege calorieën, waar amper voedingsstoffen in zitten waar je lichaam iets aan heeft. Dit kan ook een r van de redenen zijn dat je nog steeds hongerig bent, je eet dan niet te weinig want je maag zit vol, maar je eet de verkeerde voeding. Je lichaam geeft alsnog een seintje dat het voedingsstoffen nodig heeft, zodat je meer gaat eten. Kijk daarom goed wat je allemaal in je boodschappenkarrretje stop. Kies producten die je lichaam voeden, zo min mogelijk bewerkt zijn, zo vers mogelijk en met zo min mogelijk geraffineerde suikers. Hieronder vind je een lijstje met geschikte producten:

  • Groenten (kun je onbeperkt eten, alle soorten)
  • Fruit (pas op met fruit. Hier zitten veel suikers in, maar ook veel goede voedingsstoffen, eet 1 stuk fruit per dag, tot dat je op je streefgewicht bent, daarna maximaal 2 stuks per dag).
  • Vlees (je kunt gewoon alle soorten vlees eten, maar pas op met de bewerkte varianten zoals worstjes, hamburgers etc.).
  • Vis, schaal- of schelpdieren (vis is erg gezond en bevat gezonde essentiële vetten, eet ongeveer 2 keer per week vis, schaal- of schelpdieren).
  • Eieren (zijn gezond en leveren veel voedingsstoffen, daarnaast bevatten ze eiwitten die voor een verzadigend gevoel zorgen).
  • Noten, zaden en pitten (bevatten veel gezonde voedingsstoffen en kun je ook als tussendoortje of snack eten).

 

Probeer dus producten te kiezen die vers zijn, zo min mogelijk bewerkt (zodat de voedingsstoffen behouden blijven), trage koolhydraten bevatten, gezonde vetten en zo min mogelijk geraffineerde suikers bevatten. Producten zoals: taart, snoep, koek en gebak, chips, friet, ontbijtkoek, ontbijtgranen, frisdrank, fruitsappen, fast food en kant-en-klaar maaltijden te vermijden. Deze producten leveren alleen maar heel veel calorieën en geen voedingsstoffen. Een mooie strakke en platte buik, begint bij het aanpassen van je voedingspatroon. Het koolhydraatarm dieet is een effectieve manier om te beginnen met afvallen omdat het een flexibel dieet is waarmee je snel kilo’s kunt afvallen totdat je een strakke buik hebt.

Leave A Response »